In het begin was de WIC die met de slavernij begon en veel mensen in de armen hield. Rond 64000 slaven waren in hun bezit. Maar VOC hield de slaven ook, met ongeveer 75000 mensen als slaven.
Natuurlijk waren er veel meer mensen die als slaven werden vastgehouden.
In 1610 werd Pulicat door de Nederland veroverd op de Portugezen. Tussen 1621 en 1665 vervoerde Nederlandse slavenschepen ongeveer 35000 mensen van Pulicat naar Batavia. Oost-Indië was de plaats waar de slavernij begon in. Slaven werd gekocht in tijden van droogte, honger en mislukte oogsten. Nederlanders kochten slaven van hun ouders, of ze namen hun gevangen.
De prijs van slaven was ongeveer 6 of 7 gulden of een beetje hoger, maar als de oogst mislukt was, kon de prijs tot 4 gulden zakken. Als de oogst goed was, dan kon de prijs veel hoger worden. Slaven werd voor alles gebruikt. Ook voor de slavenjacht.
In de droogte periode tussen 1673 tot 1677 werden er ongeveer 1900 slaven verscheept van Madura en Thanjavur. Van Thanjavur werden ook tussen 1693 en 1696 ongeveer 4000 slaven naar Ceylon en Batavia verscheept.
Mensen die werden gekocht, waren ook katholiek. En dat was een gevolg van ongeveer 100 jaar onder Portugezen te zijn.
In de volgende blog zal ik over de twede deel over de slavernij praten.
Bronnen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_slavernij
http://www.historien.nl/geschiedenis-van-de-nederlandse-slavenhandel/
Je kunt ook dit documentaire bekijken hij is wel interessant:
https://www.schooltv.nl/video/slavernij-in-de-gouden-eeuw-een-slaaf-in-nederland/
Natuurlijk waren er veel meer mensen die als slaven werden vastgehouden.
In 1610 werd Pulicat door de Nederland veroverd op de Portugezen. Tussen 1621 en 1665 vervoerde Nederlandse slavenschepen ongeveer 35000 mensen van Pulicat naar Batavia. Oost-Indië was de plaats waar de slavernij begon in. Slaven werd gekocht in tijden van droogte, honger en mislukte oogsten. Nederlanders kochten slaven van hun ouders, of ze namen hun gevangen.
| Vervoer van slaven |
De prijs van slaven was ongeveer 6 of 7 gulden of een beetje hoger, maar als de oogst mislukt was, kon de prijs tot 4 gulden zakken. Als de oogst goed was, dan kon de prijs veel hoger worden. Slaven werd voor alles gebruikt. Ook voor de slavenjacht.
In de droogte periode tussen 1673 tot 1677 werden er ongeveer 1900 slaven verscheept van Madura en Thanjavur. Van Thanjavur werden ook tussen 1693 en 1696 ongeveer 4000 slaven naar Ceylon en Batavia verscheept.
Mensen die werden gekocht, waren ook katholiek. En dat was een gevolg van ongeveer 100 jaar onder Portugezen te zijn.
In de volgende blog zal ik over de twede deel over de slavernij praten.
Bronnen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_slavernij
http://www.historien.nl/geschiedenis-van-de-nederlandse-slavenhandel/
Je kunt ook dit documentaire bekijken hij is wel interessant:
https://www.schooltv.nl/video/slavernij-in-de-gouden-eeuw-een-slaaf-in-nederland/
Weet je wat voor soort dingen werden ze gestraft?
BeantwoordenVerwijderenIk heb ergens gelezen dat slaven die hun meesters hadden aangeklaagd werden geslagen.
VerwijderenOver dat zal ik in mijn volgende blog schrijven.
VerwijderenIk ben heel geïnteresseerd in dit onderwerp, ik heb ook iets over deze thema geschreven.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel voor je bronnen en voor de documentaire :)
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenJa, dit is heel interessant onderwerp. Graag gedaan.
Verwijderen