Doorgaan naar hoofdcontent

Slavernij bij de VOC en WIC - Oost-Indië (schooltv) - deel 1

In het begin was de WIC die met de slavernij begon en veel mensen in de armen hield. Rond 64000 slaven waren in hun bezit. Maar VOC hield de slaven ook, met ongeveer 75000 mensen als slaven.
Natuurlijk waren er veel meer mensen die als slaven werden vastgehouden.

In 1610 werd Pulicat door de Nederland veroverd op de Portugezen. Tussen 1621 en 1665 vervoerde Nederlandse slavenschepen ongeveer 35000 mensen van Pulicat naar Batavia. Oost-Indië was de plaats waar de slavernij begon in. Slaven werd gekocht in tijden van droogte, honger en mislukte oogsten. Nederlanders kochten slaven van hun ouders, of ze namen hun gevangen.
Vervoer van slaven

De prijs van slaven was ongeveer 6 of 7 gulden of een beetje hoger, maar als de oogst mislukt was, kon de prijs tot 4 gulden zakken. Als de oogst goed was, dan kon de prijs veel hoger worden. Slaven werd voor alles gebruikt. Ook voor de slavenjacht.

In de droogte periode tussen 1673 tot 1677 werden er ongeveer 1900 slaven verscheept van Madura en Thanjavur. Van Thanjavur werden ook tussen 1693 en 1696 ongeveer 4000 slaven naar Ceylon en Batavia verscheept.

Mensen die werden gekocht, waren ook katholiek. En dat was een gevolg van ongeveer 100 jaar onder Portugezen te zijn.

In de volgende blog zal ik over de twede deel over de slavernij praten.

Bronnen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_slavernij
http://www.historien.nl/geschiedenis-van-de-nederlandse-slavenhandel/

Je kunt ook dit documentaire bekijken hij is wel interessant:

https://www.schooltv.nl/video/slavernij-in-de-gouden-eeuw-een-slaaf-in-nederland/

Reacties

  1. Weet je wat voor soort dingen werden ze gestraft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ergens gelezen dat slaven die hun meesters hadden aangeklaagd werden geslagen.

      Verwijderen
    2. Over dat zal ik in mijn volgende blog schrijven.

      Verwijderen
  2. Ik ben heel geïnteresseerd in dit onderwerp, ik heb ook iets over deze thema geschreven.
    Dank je wel voor je bronnen en voor de documentaire :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Ja, dit is heel interessant onderwerp. Graag gedaan.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gezicht op Delft,1660-1661 - Johannes Vermeer

Gezicht op Delft is een olieverfschilderij van Johannes Vermeer. Het schilderij van de geboortestad van de Nederlandse kunstenaar is een van zijn meest populaire, geschilderd in een tijd waarin stadsgezichten ongewoon waren. Het is een van de drie bekende schilderijen van Delft door Vermeer, samen met 'Het Straatje' en het verloren schilderij 'Huis dat zich in Delft bevindt'. Het gebruik van pointillisme in het werk suggereert dat het de datum is hetzelfde als 'Het straatje' werd geschilderd. Vermeer schilderde Gezicht op Delft vanaf de kade aan de andere kant van de Schie. Waarschijnlijk heeft hij tijdens het schilderen een camera obscura gebruikt. Alsof het door een raam kijkt, biedt het canvas uitzicht op de Schiedamse Poort in het midden en rechts de Rotterdamse Poort, die wordt weerspiegeld in het water van de Stadskolk. De uitwerking is uiterst realistisch. Op de voorgrond zien we een afgemeerd schip en enkele vrouwen in boerderijkleding en sta...

Slavernij bij de VOC en WIC - Legitimeren/WIC - deel 2

De overstap van kaapvaart naar slavenhandel was niet echt duidelijk. Het werd op Calvinistische gronden zelfs in de eerste jaren van het bedrijf verworpen. Er vond een ommekeer plaats en de slavenhandel werd snel gestart. Dit was mogelijk omdat de voordelen van de slavenhandel nu bijzonder goed waren. Handelend in niet-christenen was de slavenhandel toegestaan. Slavernij WIC Slavenhalers wilden voor een regelmatige aanvoer van slaven voor de plantages zorgen. Plaatsen aan de West-Afrikaanse kust werden veroverd om te dienen als een verzamelpunt voor slaven. In 1637 werd Elmina, het grote Portugese bolwerk voor slavenhandel, bezet door de Nederlanders. Vanaf dit moment was Elmina het hoofdkantoor van het bedrijf in West-Afrika tot het stopzetten van de WIC. In 1641 volgde Luanda. De WIC maakte zijn macht aan de westkust van Afrika gestaag, waardoor de slavenhandel goed van start kon gaan. De meeste slaven waren echter gevlucht en de toenmalige gouverneur van Nederlands-Brazilië...

Jan Pieterszoon Coen - Een held of een misdadiger (Documentaire 5 - De VOC/Een wereldonderneming)

Jan Pieterszoon Coen was een van de leiders van VOC. Dit documentaire gaat over zijn missie en zijn reis naar Indonesië. Op 20 maart 1602 was er een komst van de VOC en met de komst van VOC werd ook de aandelenhandel geboren. De Stichter van Batavia/Jan Pieterszoon Coen Coen zag winst in handel en ook in slavenhandel. Hij ging eerst naar Sumatra en Java. Dan ging hij naar oude Batavia. Daar kunnen we nog zien een erfenis van VOC. Er zijn nog steeds overblijfselen van Nederlandse bouwen, zoals Bastion Robijn, de plaats waar Nederlandse heerschappij begon. Er is ook de Fort van Batavia waar de slachten gebeurde. Dus, Nederlanders begon met martelen en slavenhandel en ook met slachten. Indonesisch leiders werden afgeslacht en nu Indonesiërs hebben een gevoel van haat tegenover Coen. De Nederlanders beschouwen hem als een held die voor veel geld zorgde en die Rotterdam en Amsterdam met geld van Banda heeft opgebouwd. Maar Indonesiërs beschouwen hem als een misdadiger. ...