Doorgaan naar hoofdcontent

Iedereen rookte in de Gouden eeuw

‘Een hollander zonder pijp zou te Amsterdam een nationale onmogelijkheid zijn. Een stad zonder huis, een toneel zonder acteur, een lente zonder bloemen. Een hollander zou zonder zijn pijp en tabak in de hemel niet zalig kunnen zijn.’

Ik deel een probleem met veel andere mensen in de wereld. Ik ben een roker en daarom zal ik je iets over roken in de gouden eeuw vertellen. Dit is een thema dat ik heel interessant vind.

In de 17e eeuw geloofden ze dat roken kond met hoofdpijn afhelpen, en ook met andere ziektes. De medische wereld leefde toen in de veronderstelling dat tabak een geneeskundige werking had.
Status en rijkdom waren erg belangrijk voor de rooktraditie.
In 1610 kwam in Amsterdam en Leiden aarzelend de eerste pijpenproductie op gang. In de Gouden eeuw werd roken heel algemener. Nederland was een groot handelsnatie en ze speelde een belangrijke rol in de tabakshandel. In Engelse bronnen werden Nederlanders afgebeeld als kettingrokers.

Tegenstanders
De overheid ging zware belastingen heffen op tabak. Het stadsbestuur van Haarlem stelde in 1690 een rookverbod in. Vanaf 18 juli 1690 was verboden om op straat en op openbare platsen te roken. De bevolking was het niet eens met het verbod en kwam in opstand. Dat werd bekend als de tabaksoproer.

De drinkende roker - Joos van Craesbeeck (17e eeuw)

Bronnen:
1.https://www.geschiedenisportaal.nl/v2/2013/08/15/tabak-in-de-17e-eeuw/
2.https://isgeschiedenis.nl/nieuws/roken-in-nederland-in-de-17e-eeuw

Reacties

  1. Als een roker,hoeveel hou je van je longen? :D Ben je bang voor voortijdige dood?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iedereen rookte en iedereen drinkte! En er was ook de tabaksoproer?! Wat een periode!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gezicht op Delft,1660-1661 - Johannes Vermeer

Gezicht op Delft is een olieverfschilderij van Johannes Vermeer. Het schilderij van de geboortestad van de Nederlandse kunstenaar is een van zijn meest populaire, geschilderd in een tijd waarin stadsgezichten ongewoon waren. Het is een van de drie bekende schilderijen van Delft door Vermeer, samen met 'Het Straatje' en het verloren schilderij 'Huis dat zich in Delft bevindt'. Het gebruik van pointillisme in het werk suggereert dat het de datum is hetzelfde als 'Het straatje' werd geschilderd. Vermeer schilderde Gezicht op Delft vanaf de kade aan de andere kant van de Schie. Waarschijnlijk heeft hij tijdens het schilderen een camera obscura gebruikt. Alsof het door een raam kijkt, biedt het canvas uitzicht op de Schiedamse Poort in het midden en rechts de Rotterdamse Poort, die wordt weerspiegeld in het water van de Stadskolk. De uitwerking is uiterst realistisch. Op de voorgrond zien we een afgemeerd schip en enkele vrouwen in boerderijkleding en sta...

Slavernij bij de VOC en WIC - Legitimeren/WIC - deel 2

De overstap van kaapvaart naar slavenhandel was niet echt duidelijk. Het werd op Calvinistische gronden zelfs in de eerste jaren van het bedrijf verworpen. Er vond een ommekeer plaats en de slavenhandel werd snel gestart. Dit was mogelijk omdat de voordelen van de slavenhandel nu bijzonder goed waren. Handelend in niet-christenen was de slavenhandel toegestaan. Slavernij WIC Slavenhalers wilden voor een regelmatige aanvoer van slaven voor de plantages zorgen. Plaatsen aan de West-Afrikaanse kust werden veroverd om te dienen als een verzamelpunt voor slaven. In 1637 werd Elmina, het grote Portugese bolwerk voor slavenhandel, bezet door de Nederlanders. Vanaf dit moment was Elmina het hoofdkantoor van het bedrijf in West-Afrika tot het stopzetten van de WIC. In 1641 volgde Luanda. De WIC maakte zijn macht aan de westkust van Afrika gestaag, waardoor de slavenhandel goed van start kon gaan. De meeste slaven waren echter gevlucht en de toenmalige gouverneur van Nederlands-Brazilië...

Jan Pieterszoon Coen - Een held of een misdadiger (Documentaire 5 - De VOC/Een wereldonderneming)

Jan Pieterszoon Coen was een van de leiders van VOC. Dit documentaire gaat over zijn missie en zijn reis naar Indonesië. Op 20 maart 1602 was er een komst van de VOC en met de komst van VOC werd ook de aandelenhandel geboren. De Stichter van Batavia/Jan Pieterszoon Coen Coen zag winst in handel en ook in slavenhandel. Hij ging eerst naar Sumatra en Java. Dan ging hij naar oude Batavia. Daar kunnen we nog zien een erfenis van VOC. Er zijn nog steeds overblijfselen van Nederlandse bouwen, zoals Bastion Robijn, de plaats waar Nederlandse heerschappij begon. Er is ook de Fort van Batavia waar de slachten gebeurde. Dus, Nederlanders begon met martelen en slavenhandel en ook met slachten. Indonesisch leiders werden afgeslacht en nu Indonesiërs hebben een gevoel van haat tegenover Coen. De Nederlanders beschouwen hem als een held die voor veel geld zorgde en die Rotterdam en Amsterdam met geld van Banda heeft opgebouwd. Maar Indonesiërs beschouwen hem als een misdadiger. ...