Doorgaan naar hoofdcontent

Mensen aten ook in de Gouden Eeuw, maar wat?

Toen de Gouden Eeuw is begonnen, werd Nederlands steenrijk. Maar wat was het eten van Nederlandse mensen? En wat betekende dit voor het dagelijkse eetpatroon? En hoe duur was het eten van toen?

Stilleven van Adrieansen, 1641.

Het weekbugdet van de 'gewone' Nederlander was zo'n 6 gulden. Men kocht boter voor 30 cent, vlees en vis voor 40 cent en groente voor 60 cent. De grootste deel van het geld ging op aan brood, dat zo'n twee gulden per week kostte. Dus, de helft van goud werd aan voedsel uitgegeven. 

Ondanks de toemende rijkdom werd in de zeventiende eeuw juist minder vlees gegeten dan in vroeger tijden. Dit had te maken met de snelle bevolkingsproei, en die kon de veestapel niet bijbenen. Het vlees importeren uit verre oorden was destijds ook nog geen optie, venwege de lange reistijd.

Stilleven van De Heem, 1653.

Vooral veel nieuwe specerijen kwamen met de VOC mee ons land binnen, en die zorgden voor grote veranderingen in die smaak van onze gerechten. Uit Azië haalden ze nootmuskat, foelie, peper en kaneel. Ook thee werd verscheep uit het verre oosten. Nederlanders aten geen vers fruit. Ze dachten dat het ongezond was. Appels en peren werden eerst gekookt of gebakken, bijvoorbeeld.

Bier was een veilig alternatief, omdat er weinig schoonwater was. En iedereen dronk bier, jong en oud, arm en rijk.

Bronnen:
1. https://onh.nl/verhaal/eten-en-drinken-in-de-gouden-eeuw
2. http://de-gouden-eeuw.webkwestie.nl/moeder/voedsel 

Je kunt ook deze quizzen bekijken:
https://www.quest.nl/test/weet-jij-wat-mensen-aten-in-de-gouden-eeuw
http://wibnet.nl/techniek/voeding/quiz-geschiedenis-van-eten

Reacties

  1. Goede post! Wat ik zou willen weten is wat ze gebruikten om te eten. Gebruikten ze bestek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar degenen die bestek gebruikten waren extreem rijk. Maar wat ook interessant was, was dat ze meestal aten met vingers, omdat ze geloofden dat God naar ze vingers niet zonder reden gaf.

      Verwijderen
  2. Heel interessant! Ik wist niet dat ze alleen gekookt fruit aten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is heel interessant. Ze hadden op verschillende manieren allerlei soorten fruit bereid. Maar ze aten geen vers vruit.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  3. Weet je misschien of het bier uit de Gouden Eeuw hetzelfde als het bier tegenwoordig is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bier uit de Gouden Eeuw was niet hetzelfde als tegenwoordig. Het was goedkoop en iedereen dronk het. Bedrijven die het bier maakten, verdienden veel geld. Maar in de zeventiende eeuw, Nederlandse bieren waren misschien het best in Europa, zoals nu.

      Verwijderen
  4. Een heel interessant thema die altijd actueel is. Je zei dat de helft van goud in die tijd werd aan voedsel uitgegeven. Weet je misschien hoe het vandaag is? Hoeveel geld geeft tegenwoodig een Nederlander uit aan voedsel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik niet zeker. Maar naar de onderzoeken op het internet zien we dat een Nederlander per dag ongeveer 10 tot 15 euro aan voedsel besteedt. Dus, ongeveer 300 euro per maand. Maar ik weet het juiste antwoord niet. Als ik jou was, zou ik ieman anders vragen of op het internet zoeken.

      Verwijderen
    2. Dank je voor je antwoord :)

      Verwijderen
  5. Leuk dat er zoveel interesse in je thema is! Meld toch je bronnen, zodat iedereen die meer wil weten die kan vinden en lezen/bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gezicht op Delft,1660-1661 - Johannes Vermeer

Gezicht op Delft is een olieverfschilderij van Johannes Vermeer. Het schilderij van de geboortestad van de Nederlandse kunstenaar is een van zijn meest populaire, geschilderd in een tijd waarin stadsgezichten ongewoon waren. Het is een van de drie bekende schilderijen van Delft door Vermeer, samen met 'Het Straatje' en het verloren schilderij 'Huis dat zich in Delft bevindt'. Het gebruik van pointillisme in het werk suggereert dat het de datum is hetzelfde als 'Het straatje' werd geschilderd. Vermeer schilderde Gezicht op Delft vanaf de kade aan de andere kant van de Schie. Waarschijnlijk heeft hij tijdens het schilderen een camera obscura gebruikt. Alsof het door een raam kijkt, biedt het canvas uitzicht op de Schiedamse Poort in het midden en rechts de Rotterdamse Poort, die wordt weerspiegeld in het water van de Stadskolk. De uitwerking is uiterst realistisch. Op de voorgrond zien we een afgemeerd schip en enkele vrouwen in boerderijkleding en sta...

Slavernij bij de VOC en WIC - Legitimeren/WIC - deel 2

De overstap van kaapvaart naar slavenhandel was niet echt duidelijk. Het werd op Calvinistische gronden zelfs in de eerste jaren van het bedrijf verworpen. Er vond een ommekeer plaats en de slavenhandel werd snel gestart. Dit was mogelijk omdat de voordelen van de slavenhandel nu bijzonder goed waren. Handelend in niet-christenen was de slavenhandel toegestaan. Slavernij WIC Slavenhalers wilden voor een regelmatige aanvoer van slaven voor de plantages zorgen. Plaatsen aan de West-Afrikaanse kust werden veroverd om te dienen als een verzamelpunt voor slaven. In 1637 werd Elmina, het grote Portugese bolwerk voor slavenhandel, bezet door de Nederlanders. Vanaf dit moment was Elmina het hoofdkantoor van het bedrijf in West-Afrika tot het stopzetten van de WIC. In 1641 volgde Luanda. De WIC maakte zijn macht aan de westkust van Afrika gestaag, waardoor de slavenhandel goed van start kon gaan. De meeste slaven waren echter gevlucht en de toenmalige gouverneur van Nederlands-Brazilië...

Jan Pieterszoon Coen - Een held of een misdadiger (Documentaire 5 - De VOC/Een wereldonderneming)

Jan Pieterszoon Coen was een van de leiders van VOC. Dit documentaire gaat over zijn missie en zijn reis naar Indonesië. Op 20 maart 1602 was er een komst van de VOC en met de komst van VOC werd ook de aandelenhandel geboren. De Stichter van Batavia/Jan Pieterszoon Coen Coen zag winst in handel en ook in slavenhandel. Hij ging eerst naar Sumatra en Java. Dan ging hij naar oude Batavia. Daar kunnen we nog zien een erfenis van VOC. Er zijn nog steeds overblijfselen van Nederlandse bouwen, zoals Bastion Robijn, de plaats waar Nederlandse heerschappij begon. Er is ook de Fort van Batavia waar de slachten gebeurde. Dus, Nederlanders begon met martelen en slavenhandel en ook met slachten. Indonesisch leiders werden afgeslacht en nu Indonesiërs hebben een gevoel van haat tegenover Coen. De Nederlanders beschouwen hem als een held die voor veel geld zorgde en die Rotterdam en Amsterdam met geld van Banda heeft opgebouwd. Maar Indonesiërs beschouwen hem als een misdadiger. ...